Luxembourg

Vi var då i Luxemburg över nyår. Stefans barndoms kompis Lovisa bor där med sin kille så dom hade bjudit ner alla över nyår. Efter diverse strul och velande om vart vi skulle bo så hamnade vi på det mest klockrena stället av dem alla. Youth Hostels (kan undra om det stavas så?) Jätte fint, jätte billigt, hur bra som helst!

image165


Det stora vita där nere bodde vi i. Man ser bara halva vandrarhemmet där nästan. Staden var väldigt kuperad, med en massa konstiga broar över allt. Backen ner till vandrarhemmet gick vi många gånger både upp och ner och den var jobbig.. Speciellt i mina högklackde hemska skor på nyårsnatten, usch! Här är natten i fråga, och jag var vääligt plågad av ont i fötterna. Det syns nästan på mig. Först gick vi i 40 min till Lovisas lägenhet, sedan 20 min in till ett uteställe där det dansades lite grann, jag försökte dock röra mig minsta möjlig, och sedan gick vi hem till vandrarhemmet en 30 minuter till (och vi gissade bara vägen, men vi hittade alldeles rätt med det samma)
image166

På vägen in till stan från vandrarhemmet gick vi förbi ett av världsarven. (lyckades dock inte riktigt ta reda på vad det var för nåt.. men staden Luxembourg, huvudstaden i Luxemburg grundades iaf år 963). Vi är nästan vid den på bilden ovan, men den fotades givetvis även i solljus (eller nja, solljus, mer dagsljus iaf). Här är en del av det här världsarvet.

image167


Här står hela gänget och tittar på en karta som fanns i samband med det där världsarvet. Det skulle visst inte vara mer än 80 mil därifrån till köpenhamn.. Tjaa, fågelvägen kanske kan stämma, men det är alltså inte såååå jätte långt bort vi har varit.
image168

När vi skulle åka hem gick vi med allt bagage en bit, bland annat upp för den där backen.. Tur man har en sånn bra karl som bärde min väska =)
image169

Jätte imponerad är jag av staden.  Lite gamla staden känsla, jätte mysigt! Lite blandade bilder:

                 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback