Klen

Tjaa,då har man varit på första föreläsningen. Det var ungefär som jag förväntat mig.. Läraren var faktiskt helt ok måste jag säga. Än så länge iaf, men jag känner inte för kursen asså... tragiskt men sant, no motivation. Jag brukar vara motiverad och tycka det är kul at lära sig nya saker men just nu känns det bara trist. tror det är många faktorer som ligger bakom... Vi gjorde en hörngrej i klassrummet idag, man skulle ställa sig i olika hörn, beroende på hur ens förväntningar var inför kursen. Jag ställde mig i hörn två av fem (ok, jag är medveten om att ett rum inte har fem hörn men jag orkar inte gå in på hur det gick till.) Jag var ensam om att stå i det hörnet, och ingen stog i nr ett. Kändes ju inte riktigt bra måste jag säga, men långt innan jag visste var alla andra skulle stå hade jag bestämt hörn två. Det passade precis på min sinnesstämmning. Under lektionen har jag även funderat ut min motvilja till kursen, den spela nämligen an på alla mina svaga sidor... Ta emot och ge feedback på ett bra sätt (ok kanske kan ge, men ta e jag kass på fortfarande...), ta kontroll över jobbiga känslor (sämst), öppenhet och respekt inför andra människor (kan jag nog visserligen... behöver öva). Vi ska bl a ut på ULF (utmanande ledarskap i fält), och det tycker jag ärligt talat ska bli roligast i kursen, men det är där alla mina brister kommer att komma fram. Jag måste inte ha rätt jämt, men jag har så svårt när saker inte går min väg. Men jag tror att jag kommer att bli blottad under ULFen.. Jag har så svårt att ta motgångar..

Jag vill verkligen kunna det, visa mig stark, men jag kan inte. Jag är svagaste egentligen, men jag tror min utsida verkar håradre än den är. Och vid alla motgångar visar jag detta genom att gråta, vilket jag INTE gillar. (ja, jag erkänner jag har suttit på toaletten och gråtit efter att fått dåliga reslutat på prov i högstadiet och kanske nån gång på gymnasiet, pinsamt å erkänna.. i åttan fick jag "bara" godkänt som betyg i matte, pinsam som jag e började jag gråta, och läraren ändrade mitt betyg till VG, hoppas innerligt att ingen som var med då läser detta, jag är INTE stolt över denna handling, kan dock tillägga att jag gick ur nian med MVG i matte, UTAN tårar =))

Men det här med att gråta är inte bara när motgångar träffar mig, kan ha andra anledningar oxå givetvis.  Men jag tror jag generellt sätt har väldigt svårt att gråta av normala anledningar, typ att jag är ledsen, det borde jag bli bättre på. Besvikelse är oxå en anledning till tårar (kan berätta en mkt pinsam händelse ang detta oxå, och och en spelare till blev inte uttagna till en inomhuscup när jag spelade fotboll, patetiska som jag och hon är/var började vi gråta.. Stackars tränare, han blev ju helt chockad... Men jag hävdar envist att jag aldrig hade börjat gråta om inte den andra tjejen börjat.. Dock skulle en sådan besvikelsen mkt väl kunna vara orsak till tårar hos mig.. Jag älskade ju inomhusfotboll.. Att tränaren inte tänkte på det?!) Sen e det klart att sorgliga händelser givetvis får mig att gråta.. Det hade jag svårt me när jag var yngre men det har blivit "bättre".. Men jag tror problemet i grunden är att jag ser tårar hos mig själv som en svaghet, inte hos andra.. För jag ska ju gärna vara starkast.. Och starkast fäller inga tårar i min värld. (ok, kanske kan erkänna att min värld är något förvrängd). Gråta är något som e fult,  utan anledning som jag oftast gör det är dessutom helt avskyvärd.. Denna inställning gör att om jag väl börjat går det inte att sluta,hur patatiskt jag än är... Kan undra om min barndom spelar roll här..? Vet att min mamma sa åt mig att sluta gråta när jag grät, och var ganska stor (och kanske inte hade nån anledning...?) Jag tror även att jag i situationer när jag inte vet var jag är och känner mig osäker lätt tar till tårar,.... Patetiskt i många lägen. Jag har har svårt att prata om och handskas med känsliga saker och ämnen, även om jag försöker bli bättre så slutar det oftst på ruta ett med att jag gråter igen. Fråga bara min kurator eller vad hon var på ungdomsmottagningen för typ tre år sen.. Tog säkert ett halvår innan jag kunde gå från henne utan att gråtit.. och jag var säkert hos henne varannan veckan/en gång i månaden i åtta månader... Och anledningar var att jag skämdes över mina problem, jag var tvungen att inse att jag hade problem, ingen ville hjälpa mig och att jag först och främst måste försöka själv! (ok, för er som inte vet vad jag syftar på så var det inget jätte allvarligt..)

Som sagt, jag vill vara stark och stötta, men jag vet inte hur. Det slutar bara med att jag gråter och visar mig ytterligare svag... och skäms, och drar mig tillbaka.. och skäms ännu mer... Hur gör man för att inte gråta?? Jag vill ju vara stark.. Allt kanske man inte kan bara låta vara, nån gång kommer det i fatt... Jag vet inte hur det ska gå till, jag vet att många andra är bättre på att stötta, lyssna. gör jag rätt som inte försöker så mkt??  Räcker det att bara vara? Jag är så avundsjuk på dom som kan stötta och lyssna, det är vad jag kallas styrka! Men jag får väl acceptera att jag är klen kanske...? Jag är så rädd att allt ska bli fel....

Detta blev ett konstigt inlägg, denna semle-dag..



Hittade denna om oxen, jag är ju födde i oxens år enligt den kineskiska almenackan. Stämmar väldigt bra på mig. Förvånansvärt.. Men jag har alltid varit lite intresserad av den kinesiska kulturen.. Ända sen högstadiet iaf, feng shui å allt. Kanske stämmer det???

February 7 1997 ~ January 27 1998 : Fire Ox
February 20 1985 ~ February 8 1986 : Wood Ox
February 3 1973 ~ January 22 1974 : Water Ox
February 15 1961 ~ February 4 1962 : Metal Ox
January 29 1949 ~ February 16 1950 : Earth Ox
February 11 1937 ~ January 30 1938 : Fire Ox
January 25 1925 ~ February 12 1926 : Wood Ox 
February 6 1913 ~ January 25 1914 : Water Ox
February 19 1901 ~ February 7 1902 : Metal Ox 
    Oxar kanske verkar slöa, men se upp! De kan ha ett hett temperament. De är extremt målmedvetna och arbetar
oförtrutet vidare i alla lägen Bit för bit, steg för steg, arbetar de vidare mot sina mål. De håller sig till väl invanda rutiner. De är renhåriga och goda lyssnare. De kan även vara extremt envisa av sig!

  Då de har lätt för att bli betrodda håller de ofta höga ämbeten som innebär ansvar De måste se upp så att de inte blir slavar under sitt eget arbete. De kan bli starka ledare och goda talare. I orostider håller de sig kalla och låter sig inte störas. De är mycket stolta själar De är systematiska och håller på traditioner De misstror saker som de inte förstår. Hur kan något vara bra om jag inte förstår det? De kan även lätt bli sårade i kärleks sammanhang. De är så utåtriktade att de ofta inte förstår signalerna i andra människors kärleks lekar. Det tar lång tid för dem att bygga upp en intim relation men när de väl har gjort det är de lojala in i döden.

   Oxar är ideala partners då de gör mer än sin del av arbetet. De har ett bra minne och kommer ihåg de små detaljera som är så viktiga. Om du gör en oxe arg tar det en lång stund innan den har lugnat ner sig. När de är olyckliga eller arga, begraver de sig i arbete tills de mår bättre. Oxar betalar alltid sina skulder. Ifall de är skyldig dig något förlåter de sig inte innan de har betalat sin skuld. De kommer alltid ihåg en tjänst som du har gjort dem och kommer att visa sin uppskattning på ett eller annat sätt. De kanske inte är så verbala när de tackar men detta kompenserar de på annat sätt. Deras handlingar säger mer än deras ord!

   När en oxe väl tappar sitt humör, tappar han det totalt! När detta händer går det inte att resonera med dem, håll dig ur vägen tills det blåser över. Det är bättre att rikta in sig på en oxes hjärna än på dess hjärta. De förstår snabbt sakers natur och sammanhang. Oxar blir sällan sjuka och har en låg tolerans mot vekare personer. De borde lära sig att slappna av mer.   Oxar hatar att be om hjälp. Även om det tar dubbelt så lång tid att göra det ensam, gör de det själva om de då kan slippa be någon om hjälp. De vill att saker skall hålla och bygger dem därmed med omtanke och kvalitet Oxar älskar sin familj och sitt hem och tar god hand om detta. De är inga spelare utan satsar på långa investeringar som är säkra. Oxar får framgång genom eget hårt arbete och förväntar sig inga fria tjänster på vägen.

Berömda oxar - Charlie Chaplin, Napoleon, Van Gogh, Walt Disney, Clark Gable, Richard Nixon


Kommentarer
Postat av: Anonym

världens längsta inlägg! =)=)=)

2007-02-20 @ 17:52:30
Postat av: Hanna

vet du, att KUNNA gråta är en styrka! och den Mia jag känner stöttar och lyssnar har orkat med mig och mina självförvållade problem alla dessa år.. du är ju bäst ju!

2007-02-20 @ 18:01:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback