Baksidan av arbetsvetenskap

Jag kände mig bara tvungen att diskutera lite kring lite funderingar som jag får när jag pluggar... Nackdelen som jag ser det med att läsa om arbetslivet och så som jag gör är att man även lär sig om arbetslivets alla nackdelar och problem. Jag har tänkt på det förut.. Alla risker som finns och så där.. usch! Är inte säker på att jag vill veta om allt det där.. Jag har ju knappt ingen arbetslivserfarenhet själv. Att arbetslivet håller på att förändras, hårdare krav på arbetet och på fritiden, med stress och utbrändhet och div belastningsskador som följd. Enligt många modeller och teorier så kan det där med högre krav "avhjälpas" med högre egen kontroll över arbetet, att själv få bestämma vad som ska göras, hur och när... Jaaa, det här hade jag kunnat skriva länge om...

Men jag tycker det är lite hemskt att behöva ta helt eget ansvar.. Det har på nåt sätt aldrig varit nåt jag sett framemot.. Att stå utan kontroll helt ensam.. Kan det vara en rädsla för att misslyckas? Kan kan bara inte se mig själv stå med ansvar helt själv för nåt väsentligt...

Ah jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt egentligen. Jag bara kände för att skriva nåt.. Men det var svårt, iaf samtidigt som man kolla på sporten på TV4. =) Oavsett vad jag ville ha sagt är det ju hemskt tragiskt att vara på väg ut på en arbetsmarknad när man vet om att allt fler är långtidssjukskrivna och förtidspensioneras...  Eller är det kanske meningen att jag som arbetsvetare ska se detta som en utmaning, något som jag kan försöka påverka i min framtida yrkesroll?? Jaa det ska bli lite spännande ändå att se vart man  hamnar till slut.. Funderar mkt på vart jag hamnar till slut.. Finns verkligen mitt framtiden arbetsliv i Håcksvik, troligt svar=NEJ! Åhhh, jag vill veta var jag ska bo och vad jag ska göra... NU!

Pussar

Kommentarer
Postat av: Prudie

Ja det är lätt att gömma sig bakom att den enskilde ska ta eget ansvar för sin situation hela tiden. Ett enkelt sätt att gömma sig om man är en dålig chef. Jag tror att problem med utbrändhet skulle minska om chefer vågade vara just chefer i högre utsträckning...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback